zondag 4 december 2011

30 days challange: dag 3

En het is al weer zondag, morgen moeten we allemaal weer aan de bak en daarom gaan we het eens hebben over iets wat veel mensen in het weekend nuttigen en waarvan je nu misschien wel brak op de bank zit!

Vraag nummer 3 luid namenlijk: Wat is je mening over drugs en alcohol?



Laat ik er mee beginnen dat mijn mening hierover de laatste jaren behoorlijk is veranderd. Mijn mening hier over nu is redelijk simpel, ken je eigen grenzen.

Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet weten of je wel of niet alcohol drinkt of drugs gebruikt. Het probleem is alleen dat veel mensen niet met die vrijheid om kunnen gaan. Daarom ben ik er ook voor dat de leeftijd van het toegestane alcohol en drugsgebruik verhoogd word, zodat drugs en alcohol minder vanzelfsprekend worden.

Want ja, ik heb flink wat alcohol gebruikt en ook de nodige drugs. Ik kan natuurlijk alleen uit eigen ervaring spreken en het gebruik hiervan is al een aantal jaren terug.

Toen ik jonger was, een jaar of 13/14 dronk ik behoorlijk veel. Het was ook veel te makkelijk om aan drank te komen en he, het was stoer. Dus zat ik met vriendinnen iedere vrijdag en zaterdag met flessen elpicu in het dorp. En het erge was, ik kreeg het gewoon mee bij de slijterij, terwijl ik 14 was?!?! Natuurlijk heb ik het zelf gedaan, zijn het mijn keuzes en ook de gevolgen waren voor mij. Ik geef niet de verkoper de schuld. Maar wel kan de verkoper het alcohol misbruik onder jongeren minderen.

Toen ik 16 was.. hield het te veel drinken eigenlijk op. Ik denk omdat het toen mocht, en als iets mag is het lang zo leuk niet meer. Natuurlijk nog wel regelmatig feestjes waar vaak een drankje minder niet erg was geweest maar drinken om het drinken, nee dat niet meer.

En dan komen we vanzelf op het volgende onderwerp uit, want zeg nou zelf, als drank niet meer interessant is ga je snel over op drugs. Die stap is gewoon heel erg klein. Ik bedoel wie heeft er nou niet eens een jointje gerookt? En dat is precies wat ik ging doen, blowen. Tot mijn moeder hier achter kwam en heel erg boos werd. Toen heb ik het meteen een jaar niet meer gedaan.

Vorig jaar heb ik toch wel regelmatig geblowd voor mijn doen. Ten eerste ben ik vanaf dag 1 met drugs heel streng tegen mezelf geweest. Het laatste wat ik wou is verslaafd raken en hier ben ik altijd ook redelijk bang voor geweest. Ik heb dan ook de regel gesteld voor mezelf dat ik maximaal 1 keer per maand mocht blowen.

Hier heb ik me ook netjes aan gehouden. De reden waarom ik trouwens blowde is omdat je je snel anders voelt. In mijn geval werd ik er erg rustig van en kon ik al mijn zorgen even aan de kant zetten en gewoon lol hebben. Ook word ik er heel creatief door.

Maar dat nu een misschien redelijk vies verhaal waarom ik abrupt ben gestopt met blowen. Een bad trip. Ja, je hoort er veel over.. en in mijn geval schrok ik er zo van dat ik nooit meer een joint heb aangeraakt. Ik was gewoon in een veilige omgeving met goeie vrienden maar de wiet viel verkeerd en ik ging zo op in de muziek dat ik er misselijk van werd. En dus moest overgeven. Ik had wel vaker overgegeven van bijvoorbeeld alcohol maar dat is echt niet te vergelijken. Het enige wat me heeft gered om het zo te zeggen is dat ik ergens nog helder kon denken en positief blijven en niet in paniek raken.

Uiteindelijk ben ik in een hele nare trip terecht gekomen waarbij ik 3 uren lang boven een emmer heb gehangen. Het enige wat ik kon doen is rustig blijven en wachten tot de wiet uit ging werken. Het was alles behalve een leuke ervaring en ik gun het echt niemand. Ik hoop dat dit ook voor mensen een waarschuwing is die willen experimenteren met drugs.

Kijk, bij alcohol weet je wat je neemt en weet je snel genoeg wat het met je doet. En met wiet of hasj.. het werkzame stofje is thc en op een joint staat niet zoals op een biertje vermeld hoe hoog het percentage is. Waardoor je dus veel te sterke wiet kan nemen zonder dat je het weet en ja, dan kan het flink mis gaan.
Neem drugs overigens altijd in een veilige omgeving met mensen die je altijd kan vertrouwen, want dit heeft mij echt geholpen toen het mis ging. Ik was bij een hele goeie vriendin die zich geen moment van mijn zijde heeft geweken.

Laat mijn ervaring een leerpunt voor jullie zijn en een waarschuwing J en vergeet niet morgen terug te komen voor deel 4 van mijn challenge!

Liefs.

P.s.: wat is jouw ervaring met alcohol en drugs?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten