zaterdag 2 april 2011

Geld

Waarom, kan niet alles in de wereld gewoon gratis zijn.

Alles wat je doet of wil doen draait uiteindelijk om geld. Daar word ik soms zo moe van.. vooral als je het geld niet hebt.

Waarom moet je er voor betalen om de kunnen leven en doen hoe je wil leven. En dan heb ik het niet over luxe. Dure auto’s en big ass tv’s zullen me een worst wezen. Het is leuk maar het geeft voor mij geen extra waarde aan het leven.

Maar als je er over nadenk, wat zou het mooi zijn als alles gratis was. Iedereen gelijk. Dezelfde kansen. Natuurlijk gaat dit niet werken omdat er mensen zijn die hier misbruik van maken. Dat is erg jammer. Ik denk als je alleen met deze instelling zou kunnen leven als je niet materialistisch bent. Als je vol op kan genieten van het leven zonder waarde te hechten aan producten of geld. Niks geeft om hoe goedkoop of duur iets is. Maar alles relativeert tot wat je nodig bent of er echt van geniet.

Dat is leven. Zo zijn er mensen die alles opgeven en op straat gaan leven. Bewust van hun keuze. Hun enige luxe en alles opgeven wat ze hebben. Gewoon om te leven hoe het leven bedoeld is. Puur en echt. Geen gezeur over geld. Geen verschillen tussen verschillende rangen.

Opgeven waar in deze maatschappij het hele leven om draait. Het is mooi dat dat kan.. maar ook triest dat het op deze manier moet. Wat mijn ultieme echte leven is? Ik hoef geen luxe. Een dak boven mijn hoofd is wel fijn. En basisbehoeften zoals een douche en elke avond een warme maaltijd ook. En verder? Kunst.

Kunst is voor mij het ultieme leven. Met potlood en papier verwoorden hoe je je voelt en over dingen denkt. En of het nou tekenen, schilderen of schrijven is.. dat maakt me niks uit..

Gelukkig zijn er sommige dingen gratis.. zoals bloggen. Alhoewel je ook maar net weer moet beschikken over internet en een computer. Jammer dat er mensen zijn die dit niet hebben, en niet kunnen krijgen. Want kunst is voor mij een vorm van verlichting. Mijn hoofd leegmaken en ontsnappen van de realiteit van deze harde wereld waar alles maar om 1 ding draait: geld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten